Etika guru prasekolah
Contoh
Petikan: Etika Tanggungjawab Guru
Prasekolah Kepada Kanak-Kanak
Sebagai
pendidik kanak-kanak adalah wajar anda
mempunyai ciri-ciri profesional seperti berikut, guru harus lebih mengutamakan
hak dan kebajikan kanak-kanak dan keselamatan kanak-kanak kami daripada hal-hal
lain. Guru prasekolah harus sentiasa sedia mendengar suara hati kanak-kanak dan memahami mereka.
Mereka harus mempunyai rasa belas kasihan dan kasih sayang kepada kanak-kanak
serta selalu menggunakan komunikasi bukan lisan
dan memaksimakan komunikasi bersama kanak-kanak. Di samping itu, guru
prasekolah mesti bersikap adil terhadap setiap seorang kanak-kanak.
Guru
prasekolah harus mengingati bahawa membuat kawalan yang baik daripada
membuat ugutan (threatening). Perasaan
yang responsif, galakan dan peluang
kejayaan harus diberikan kepada kanak-kanak serta memberi sokongan apabila mereka dalam keadaan yang kebingungan dan keliru. Guru harus menunjukkan suatu cara
berpakaian, pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberikan contoh yang baik
kepada kanak-kanak. Guru harus sentiasa meningkatkan dan memaksimakan
komitmen terhadap kekuatan dan potensi
kanak-kanak. Guru berperanan penting dalam membimbing dan mengajar kanak-kanak
mempelajari satu tahap penguasaan kemahiran mengikut tahap pencapaian dan
penguasaan kemahiran mereka.
Dipetik
daripada: http://adilahskap.blogspot.com/2012/12/etika-guru-prasekolah.html
Pendapat
saya:
Saya telah
fokuskan tanggungjawab guru prasekolah kepada kanak-kanak kerana saya ingin
mengetahui dan memahami lebih banyak tanggungjawab guru prasekolah supaya saya
dapat melaksanakan tugas saya sebagai guru prasekolah dengan baik pada masa akan datang.
Menurut informasi yang terdapat dalam petikan
blog ini, saya bersetuju bahawa seorang guru prasekolah haruslah menjaga
kebajikan dan hak-hak kanak dengan baik. Contoh hak kanak-kanak ialah hak
perlindungan, hak perkembangan, hak penyertaan dan juga hak kehidupan. Saya
berpendapat bahawa kanak-kanak harus diberi hak bermain. Sekarang, konsep
bermain sambil belajar telah diutamakan dalam pendidikan prasekolah. Saya
berpendapat bahawa kanak-kanak dapat mengembangkan imaginasinya melalui
bermain. Melalui, kanak-kanak bukan sahaja dapat membina hubungan interpersonal
malah juga dapat menyelidik benda-benda yang wujud di sekelilingnya.
Selain itu, saya juga berpendapat
bahawa guru prasekolah memang harus mempunyai nilai keadilan dalam layanannya
terhadap kanak-kanak. Seorang guru yang bertanggungjawab haruslah melayan semua
kanak dengan layanan yang sama tanpa mengira latar belakang dan kaum
kanak-kanak. Hal ini demikian kerana layanan yang berat sebelah akan
menyebabkan kanak-kanak itu berasa kecewa dengan guru lalu hilang minat untuk
belajar dan asyik melawan guru.
Di
samping itu, saya berpendapat bahawa guru prasekolah bukan sahaja berperanan
sebagai pendidik tetapi juga berperanan sebagai kawan kepada kanak-kanak.
Biasanya, terdapat kanak-kanak yang suka berkongsi perkara dengan guru. Jadi,
guru haruslah sudi mendengar perkara yang dialami oleh kanak-kanak dengan sabar
supaya dapat memahami apa yang berlaku pada diri kanak-kanak tersebut.
Bagi saya, seorang guru prasekolah
harus menunjukkan contoh yang terbaik kepada kanak-kanak terlebih dahulu, barulah
dapat melahirkan kanak-kanak yang berdisiplin, bersopan-santun dan sebagainya.
Sebagai contoh, kalau guru prasekolah bercakap kasar di hadapan kanak-kanak,
pasti kanak-kanak akan ikut juga cara bercakap guru itu.
Akhir sekali, saya berpendapat
bahawa hukuman rotan haruslah dielakkan dalam dunia pendidikan prasekolah. Saya
berasa lebih baiklah guru menasihati dan memujuk kanak-kanak dengan kata-kata
yang lembut daripada terus memukul kanak-kanak itu dengan rotan. Hal ini
demikian kerana, saya berpendapat bahawa hukuman rotan akan meninggalkan kesan
negatife pada fizikal dan mental kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment